Analisis Tingkat Kepuasan Mahasiswa dalam Kegiatan UKM di Stikom CKI Menggunakan Algoritma Naive Bayes
DOI:
https://doi.org/10.46880/jmika.Vol8No2.pp206-214Keywords:
Data Mining, Naive Bayes, Satisfaction, UKM, STIKOM CKIAbstract
The main problem in increasing the level of student satisfaction in UKM activities at STIKOM CKI is caused by various factors, including the rare frequency of meetings and the multiplication of material without significant development. This dissatisfaction can reduce students' interest in actively participating in UKM activities, which should be a source of positive experiences and skills development. Well-managed SME activities can be an important means of developing soft skills such as leadership, team collaboration and communication skills. However, when these activities are not managed well, the results can be counterproductive, causing frustration and dissatisfaction among students. Based on these problems, an application of the Naive Bayes algorithm will be carried out to determine the satisfaction level of STIKOM CKI students with 80 training data and 6 test data. After calculating, an accuracy rate of 83.33%, recall of 33.33%, and precision are obtained. 100%. Therefore, it is important to manage student satisfaction levels to avoid being counterproductive. One of the appropriate data mining algorithms to solve the case above is to use the Naive Bayes algorithm.
References
Astuti, P. (2024). Pengaruh Lingkungan Kelas Inklusif, Kebijakan Dukungan Akademik, dan Keaktifan Organisasi Mahasiswa terhadap Keterlibatan Akademik pada Universitas di Jakarta. In Jurnal Pendidikan West Science (Vol. 02, Issue 02).
Damanik, A. R., Sumijan, S., & Nurcahyo, G. W. (2021). Prediksi Tingkat Kepuasan dalam Pembelajaran Daring Menggunakan Algoritma Naïve Bayes. Jurnal Sistim Informasi Dan Teknologi, 88–94. https://doi.org/10.37034/jsisfotek.v3i3.49
Dari, W., & Elen Tania Hanayah. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Ojek Online Dengan Metode Naive Bayes. INSOLOGI: Jurnal Sains Dan Teknologi, 2(1), 221–232. https://doi.org/10.55123/insologi.v2i1.1693
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85. https://doi.org/10.59373/academicus.v2i2.25
Imandasari, T., Irawan, E., Windarto, A. P., & Wanto, A. (2019). Algoritma Naive Bayes Dalam Klasifikasi Lokasi Pembangunan Sumber Air. Prosiding Seminar Nasional Riset Information Science (SENARIS), 1, 750. https://doi.org/10.30645/senaris.v1i0.81
Juniarti, C. E. (2023). Pentingnya Komunikasi Efektif Dalam Pengelolaan Kelas Yang Sukses. OSFPREPRINTS.
Kuh, G. D., Kinzie, J., Schuh, J. H., & hitt, E. J. (2006). Student Success in College: Creating Conditions That Matter. Jossey-Bass.
Kurnia, D., & Wiguna, H. (2022). Profil Kebugaran Jasmani Mahasiswa Anggota UKM STKIP Pasundan. Journal of Physical and Outdoor Education, 4(1), 75–87. https://doi.org/10.37742/jpoe.v4i1.154
Nurhayati, A. (2018). Keterlibatan Mahasiswa dalam UKM dan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan dan Identitas Sosial. Jurnal Psikologi Pendidikan.
Priyanto, I., Mayorita Dewanti, E., Nurdin, M., Kasiono, R., Al Ghazali, S. (2024). Penerapan Algoritma Metode Naïve Bayes Untuk Penentuan Penerimaan Bantuan Program Indonesia Pintar (PIP) (Studi Kasus SMP PGRI 1 Cilacap). Jurnal Manajemen Informatika Jayakarta, 4(2), 162–172. https://doi.org/10.52362/jmijayakarta.v4i2.1355
Putro Utomo, M. F. (2016). Korelasi Satuan Kredit Partisipasi Sebagai Indikator Keaktifan Mahasiswa Terhadap Indeks Prestasi Kumulatif Pada Mahasiswa Pre-Klinik Fakultas Kedokteran Universitas Udayana.
Rachman, A., Farhan, O., Ahmad, N., Rukhmana, T., Hasym, D. M., & Dhaniswara, E. (2023). Pengembangan Aplikasi E-Learning Dengan Fitur Interaktif Dan Adaptive Learning. Review Pendidikan Dan Pengajaran.
Rahmawati, N., & Santoso, B. (2023). Pengaruh Kepemimpinan yang Efektif terhadap Kohesi Kelompok, Motivasi, dan Komitmen Anggota dalam Organisasi Mahasiswa. UNS, 9, 1–9.
Ridwan, M. (2010). Unit Kegiatan Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Komputer Cipta Karya Informatika. Blogger.
Sari, R. (2020). Penerapan Algoritma Naive Bayes dalam Analisis Kepuasan Pelanggan. Jurnal Teknologi Informasi.
Tundo, Betty Yel, M., Arinal, V., Arvian James, B., & Saidah, A. (2024). Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak Sebuah Penerapan Metode Naïve Bayes dalam Klasifikasi Masyarakat Miskin pada Desa Tanjungsari. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 6(1), 77–83.
Utami, M. S. (2015). Keterlibatan dalam Kegiatan dan Kesejahteraan Subjektif Mahasiswa. Jurnal Psikologi, 36(2), 144–163.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ramdani Arvianto, Tundo Tundo, Eflin Tresia, Firly Januarsyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.